Ambassadeurs

AMBASSADEURS

Aan dit ESF-project werkten drie partnerorganisaties mee. Deze drie organisaties liepen elk hun eigen organisatiespecifiek traject om tot een mantelzorgvriendelijke organisatiecultuur te komen. [Lees meer over het verloop van het traject]
 


Woonzorggroep GVO

Een eerste partnerorganisatie is Woonzorggroep GVO. Deze social profit organisatie is een groep van verschillende woonzorgcentra en telt meer dan 800 medewerkers. Er werd in dit project heel nauw samengewerkt met het woonzorgcentrum Sint Vincentius Kortrijk.

 


Landelijke thuiszorg - ONS

Een tweede partnerorganisatie is Landelijke Thuiszorg. Landelijke Thuiszorg is een erkende dienst voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg, gastopvang en kleinschalige dagopvang. Ons is een netwerk van organisaties en verenigingen. Dit netwerk ontwikkelt een brede waaier aan dienstverlening die vrouwen in hun dagelijkse zorg ondersteunt en die het welzijn van de vrouw bevordert.

 


Vanden Broele Group

De Vanden Broele Group bestaat uit 4 onafhankelijke bedrijven die gespecialiseerd zijn in communicatie en informatie. Binnen de groep is er een uitgeverij (Uitgeverij Vanden Broele), een communicatiebureau (Cayman), een productiebedrijf (Vanden Broele Productions) en een IT-bedrijf (Novado). Hieronder vind je enkele sprekende getuigenissen van Tom Vanden Broele, CEO van de Vanden Broele Group.

"Het is belangrijk dat mantelzorg bespreekbaar is. Wanneer werknemers langdurig uitvallen, dan is het niet besproken en valt het zomaar op je bord. Dan is dat voor de leidinggevende en werkgever nog erger. Dus dan is het beter om samen naar een oplossing te zoeken. Het is met andere woorden belangrijk om mantelzorg kenbaar te maken voordat mensen uitvallen. De mensen bij ons die in een mantelzorgsituatie zitten, die moeten weten dat er oplossingen voor bestaan, zodat ze niet ziek worden. Ik wil zorgen voor mijn mensen, aandacht voor mantelzorg is daar een stukje van. Wat ook vaak voorkomt is dat is dat er een kind ziek is, dat het een bepaalde periode wat slechter gaat in de relatie, …"

"Duurzaamheid, respect, MVO, … staan hoog op de agenda in ons bedrijf. Ik wil goed zorgen voor mijn medewerkers. Als werkgever wil ik daar tot in het uiterste voor gaan, maar zonder dat het absurd wordt en zonder dat de profit in het gedrang gebracht wordt. Ik wil daar echt ver in gaan. Ik denk dat de medewerkers bij ons wel weten dat er heel erg veel bespreekbaar is en dat mijn deur altijd open staat."

"Wat je afspreekt met je werknemer is moeilijk in regeltjes vast te leggen, het is geven en nemen. Maar er is zeker een wederzijdse verantwoordelijkheid. Als werkgever mag je best iets terug verwachten, het is geen eenrichtingsverkeer. Het gaat om tweerichtingsverkeer en dat zie je in de dagelijkse werking, bijvoorbeeld werknemers die wat flexibiliteit tonen in de andere richting."


[Terug]